Rederij Doeksen

Rederij Doeksen is een familiebedrijf dat in 1908 werd opgericht door Gerrit Doeksen en zijn oudste zonen Jan en Daan. Zij verdienden hun brood met schelpen zuigen, bergen en slepen. In 1923 nam “Reederij Doeksen” de Terschellinger Stoomboot Maatschappij (TSM) over en de passagiersverbinding van en naar de waddeneilanden Vlieland en Terschelling. Door de jaren heen ontwikkelden ze efficiënte, multifunctionele schepen, met innovatieve ontwerpen.

Vandaag de dag is Rederij Doeksen onderdeel van holdingmaatschappij Koninklijke Doeksen BV. Rederij Doeksen heeft ca. 145 medewerkers (115 fte) in dienst en cateringbedrijf TSM Horeca BV 55 medewerkers (42 fte), verdeeld over de locaties Terschelling, Vlieland en Harlingen. Jaarlijks vervoert het bedrijf ca. 736.000 passagiers over de Waddenzee met haar  vloot van autoveerboten en snelle catamarans. Daarnaast beschikt de Rederij over een vrachtcatamaran. In 2014 werd de eerste concessie Waddenveren West  voor 15 jaar toegekend aan Rederij Doeksen door het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Onorthodox
Rederij Doeksen is onorthodoxe oplossingen nooit uit de weg gegaan en heeft met behulp van de nieuwste technologieën gezocht naar manieren om meer snelheid, flexibiliteit, service en efficiency te bereiken. Ms Holland I (1931) was het snelste passagiersschip van haar klasse in Europa. Zeegaande sleepboot Holland (IV, 1951) was voorzien – (uniek in de wereld) – van een passagiersaccommodatie, om de efficiëntie te verbeteren. Doeksens ms Koegelwieck (1973) was buiten Noorwegen de eerste catamaran in Europa, die een snelle passagiersdienst uitvoerde. En Doeksens Noord-Nederland (2002) was de eerste Ro-Ro vrachtcatamaran in Europa. In 2005 introduceerde Doeksen de eerste catamaran autoveerboot het ms Vlieland. Met de introductie van dit efficiëntere dubbelrompsconcept kwam een einde aan de traditionele enkelromp autoveerboten.

‘Milieuvriendelijk handelen’ is één van de kernwaarden van het bedrijf en neemt een centrale positie in, in het operationele management van Rederij Doeksen. In overeenstemming met onze missie, de vraag van de klant, de eisen van de aandeelhouder en de huidige concessie, onderzochten we  verschillende milieuvriendelijke voortstuwing methoden voor toekomstige veerboten. De keuze voor LNG als brandstof voor onze nieuwe veerboten was opnieuw een onorthodox besluit.

In 2016 gaf Rederij Doeksen de opdracht tot de bouw van twee identieke ropax-catamarans , op LNG. Beide veerschepen gaan autoveerboot ms Midsland (1974) vervangen. De in gebruik name van de nieuwe schepen betekent een flinke kwaliteitsimpuls voor de vloot en de dienstverlening:

  • De nieuwe veerschepen zijn veel minder milieubelastend;
  • Er is meer autodekcapaciteit tijdens het meest gewenste reismoment;
  • De capaciteit kan flexibeler dus efficiënter afgestemd worden op de vraag.